تعريف لغوي و اصطلاحي «بيان» نخستين مطلب جزوه است و پس از پايان قواعد و اصول آن، تعريف علم «بديع» و صناعات لفظي و معنوي آن ذكر شده است.
از زمان دبيرستان اين عادت را پيدا كردم؛ ترسيم نمودار و استفاده از تصويرسازي در خلاصهنويسي درس، آنهم همزمان با تدريس استاد و در سر كلاس. خيلي آثار خوبي هم داشت، به طرز عجيبي به حفظ و يادگيري كمك ميكرد. سال ۱۳۷۶ كه وارد حوزه علميه شدم، همين شيوه و روش را ادامه دادم. سر كلاس كه مينشستم، وقتي استاد تدريس ميكرد، به سرعت سرفصلهاي اصلي را خلاصه كرده و با استفاده از فلشهاي فانتزي و خطوط پررنگ و كمرنگ تركيبي ميساختم كه منحصر به همان بحث باشد و ياد آن عناوين را به صورت تصويري در ذهنم حفظ كند. جاهايي هم كه نكاتي به ذهن خودم خطور ميكرد و ربطي به استاد نداشت، با قرار دادن در كروشه از بحث استاد متمايز ميكردم. بدينترتيب ميتوانستم ديدگاه خود را نيز ثبت كنم. اين دفترها باقي مانده و امروز عمومي شده است. اگر محصّل حوزه هستيد ميتوانيد دريافت كنيد و براي يادگيري سادهتر به كار بگيريد و يا صرفاً براي استفاده از شيوه، تكنيكهاي استفاده شده را برداشت كنيد.
آنچه من نوشتهام پايان نيست، آغاز است. براي ادامه راه، نقطهنظر خود را ذيلاً بنويسيد:
شفاهي
دوشنبه ۲۲ فروردين ۱۴۰۱شكر
پنجشنبه ۱۶ تير ۱۴۰۱درسم
دوشنبه ۳۰ بهمن ۱۴۰۲