تمدن تعريف دارد، پيدايش دارد، تغييرات دارد، تكامل دارد، عناصري دارد كه آن تمدن را ميسازند و سلولهايي. اينجا تمدن به صورت «عنوان» نظر شده است، نه معنون. يعني «خود تمدّن» مراد است و نه تمدن الف يا تمدن ب.
ديماه ۱۳۹۰ رهبري فرمودند: «بنابراين مسئله خانواده، مسئله بسيار مهمي است؛ پايه اصلي در جامعه است، سلول اصلي در جامعه است. نه اينكه اگر اين سلول سالم شد، سلامت به ديگرها سرايت ميكند؛ يا اگر ناسالم شد، عدم سلامت به ديگرها سرايت ميكند؛ بلكه به اين معناست كه اگر سالم شد، يعني بدن سالم است. بدن كه غير از سلولها چيز ديگري نيست. هر جهازي، مجموعه سلولهاست. اگر ما توانستيم سلولها را سالم كنيم، پس سلامت آن جهاز را داريم. مسئله اينقدر اهميت دارد». اين را كه شنيدم از خودم پرسيدم منظور ايشان چيست؟! اصلاً «سلول جامعه» يعني چه؟! همين را با دوستان نيز در طرح رز در ميان گذاشتم و خواستند تحليل نمايم و جواب را پيدا كنم. «سلول» را واژهشناسي كردم و خاستگاه آن را بررسي نمودم. «جامعه» را نيز، به «تمدن» رسيدم. حالا من ماندم و دو مفهوم: «خانواده» و «تمدن». بايد رابطه اين دو را مييافتم، تا بتوانم حاقّ مطلب و نظر رهبري را دريابم. اين نمودار از همين جهت طراحي شده، تا آنچه يافتم را نشان دهد. تمدن را به «همافزايي در ارتقاء توانمندي» تعريف مينمايد و خانواده را «سلول نظام فرهنگي تمدن» ميشناساند. خانواده در حقيقت مدرسهايست كه «فرهنگ» را از نسلي به نسل بعد منتقل ميسازد تا «تمدن» را حفظ نمايد و ارتقاء دهد. وقتي كشيدن نمودار پايان يافت، نفس راحتي كشيدم و احساس كردم كلام رهبري را تازه توانستم «بفهمم».
دو روز انسان نبايد مانند هم باشد. با نوشتن نظر خود، كمك كنيد متفاوت از ديروز باشم:
ممنون از زحماتتون
شنبه ۱۰ شهريور ۱۳۹۷عنوان جالبي انتخاب كرديد
جمعه ۱۴ دي ۱۳۹۷ممنون
يكشنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۸علاقه به كار در بحث تمدن و تحصيل در رشته فقه خانواده
دوشنبه ۶ بهمن ۱۳۹۹استفاده
جمعه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۲