سرفصلهاي اصلي اين نوشته: نفس ارتباط، ملاك ارتباط، مجاري لذّت و ألم، لذّتهاي جسمي، لذّتهاي ذهني، لذّتهاي روحي، سطوح لذّتجويي، آيندهنگري كوتاهمدت، آيندهنگري بلندمدّت و نتيجهگيري.
در تحليل مسأله «سبك زندگي» وقتي به اين نقطه رسيدم كه هر «رفتار» انساني ناشي از يك «نياز» است، نه لزوماً نياز حقيقي، بلكه نيازي كه فرد تصوّر مينمايد، ناگزير شدم «نياز» را تحليل نمايم. به سراغ گزارشهايي رفتم كه اساتيد علم روانشناسي و همچنين دانشمندان حوزوي درباره نيازهاي انسان داده بودند. ديدم اين نظامي كه براي «نيازها» ذكر شده، معلوم نيست دقيق باشد. به هرم نيازهاي مازلو هم شك كردم. زيرا تنها يكي از چند ده نموداري بود كه در اين رابطه ارائه شده بود. پس نشستم و اصل «نياز» را ريشهيابي كردم. ديدم همه از «لذّت» سخن گفتهاند. گزارش مفصّلي جمع كردم از مجموع دانشمندان غرب و شرق، كافر و مسلمان كه همهشان «لذّت» را مبدأ «شوق» انسان براي عمل ميدانستند. بزرگاني از حوزه علميه هم همين نظريه را در كتابهايشان داشتند. اين شد كه اينبار بر مبناي «لذّت و ألم» نيازهاي انسان را تحليل نمودم و به سه طبقه از نيازها دست يافتم. و چون براي انسان سه مجاري لذّت يافتم؛ روح، ذهن، جسم، ناگزير براي هر طبقه نياز، لذّتهاي روح و ذهن و جسم را لحاظ نمودم و به نظامي از نيازها دست يافتم. نوشته حاضر مسير اجمالي دستيابي به اين نظام را بيان مينمايد و به صورت خلاصه هر كدام از عناوين را توصيف مينمايد.
آنچه من نوشتهام پايان نيست، آغاز است. براي ادامه راه، نقطهنظر خود را ذيلاً بنويسيد:
تشكر
شنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۷علاقمند به حوزه سبك زندگي
يكشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۷جهت استفاده
جمعه ۳۰ مهر ۱۴۰۰مفيد
جمعه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۲