من و شما دنبال چه هستيم؟
من و شما از علم چه ميخواهيم؟
ما چند ميليون سال ديگر روي زمين هستيم؟
كه بخواهيم تمام ريزهكاريهاي طبيعت را بشناسيم
دنيايي كه خدا خلق كرده است؟
مگر موقتي نيست؟
مگر نيامدهايم كه برويم؟
رهگذر
آيا رهگذر اينقدر در جزئيات مسير ريز ميشود؟
كه چه بشود؟
اگر بداند ميگذرد
ماندني نيست
آيا وقت ميگذارد؟
ما علم را براي عبور ميخواهيم
نه براي ماندن
اين را فراموش نكنيم
«الناس نيام اذا ماتوا انتبهوا»
اين را رسول مكرّم (ص) فرمودند
ما پس از مرگ
تمام اين علمها را در اختيار خواهيم داشت
درست مانند
علمي كه به رحم و دوران جنيني داريم
ما در اين دوران جنيني خود
به جزئياتي كه به كارمان نميآيد
متغيّرهايي كه در اين دوران ثابت هستند
متغيّرهايي كه تأثيري در امتحان ما ندارند
آيا نيازي به اينها داريم؟
آيا عمر ما بايد براي اين رقابتها صرف شود؟
آيا پس از انتقال به جهان ديگر
دوران جاودان زندگي خود
از ما نخواهند پرسيد
كه عمرمان را در چه صرف كردهايم؟
اگر علم براي علم باشد
بله
بايد به تمام بديلها فكر كنيم
وقت بگذاريم
كه البته بيشتر گمانهزنيست
فانتزيست
خيالپردازي و شمارش احتمالات
چون
چيزي كه قابل آزمايش نباشد
قابل قضاوت هم نيست
و چيزي كه قابل قضاوت نباشد
فقط طرح احتمال است
در بايگاني نشريات بماند
در ISI
تا روز مبادا
تا آينده
تا روزي كه امكان آزمايش فراهم شود
آن روز
چند ميليون سال بعد
شايد قيامت رسيده باشد و تمام اين عالم پودر شده باشد
يك گزاره كلي:
علمي كه با سنجش قابل دستيابي نباشد
به كار بشر نميخورد
كارآمدي ندارد
نظر شما چيست؟
[ادامه دارد...]
نظرات
....: عاااااااااالي
خدا عمرتان دهد
چهارشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۹ - ۳:۳۶ عصر
پاسخ: و شما نيز عمر با بركت إنشاءالله. :)
....: بنده ميخوام پايانامه اي با موضوع رابطه سواد نرم افزاري بر فرسودگي شغلي و كيفيت تدريس درآموزش مجازي معلمان رو كار كنم.
كه خب پرسشنامه براي سواد نرم افزاري وجود نداره و ميخوام كه پرسشنامه اي رو طراخي كنم
البته خودم يه سري سوال طراحي كردم
هدفم از اين پرسش نامه اين هست بدونم يك معلم چقدر با نرم افزارهاي اشنايي داره چقدر كار كرده، تا بحال توليد محتوا داشته و........
چرا كه اگر معلمي از نظر بنده كار كردن با نرم افزاري رو بلد باشه فرسودگزي شغليش كمتر ميشه
الان من بيشتر تشنه سوالات ناب براي پرسشنامه م هستم كه بتونم به خوبي لزش استفاده كنم. ممنون ميشم از
ذهن سيالتون بنده رو ياري بفرماييد
چهارشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۸ صبح
پاسخ: ببخشيد دير شد. اين روزها يكسره سر در «شاد» دارم و فرصت كم. سه دانشآموز كه براي ارسال و دريافت فعاليتها به من نياز دارند. اما بعد؛ پيشنهاد ميكنم هدفگذاري را كوچكتر كنيم. ميخواهيم بدانيم: 1. دورههاي آموزشي رايانه شركت داشته؟ دولتي، خصوصي... 2. سابقه كار با رايانه؟ در منزل، در مدرسه... 3. دسترسي به فردي متخصص براي پرسش؟ 4. گستره دانش رايانهاي: گرافيك، ICDL، فيلم، ويندوز... 5. تجربه كار با كدام سايتها يا شبكههاي اجتماعي؟ آپارات، يوتيوب، اينستا... 6. سابقه توليد محتوا؟ مدت، چه نوع، براي كجا... 7. تجربه كار با اسمارتفون و تبلت؟ مثلاً تسلط به صفحه كليد اندرويد... 8. علاقه به يادگيري بيشتر؟ چه تخصصي و تا چه مقدار... اگر اين 8 محور به جمعبندي برسد، نوبت به انتخاب پرسشها در هر محور ميرسد. در هر محور هدف ما مشخص است، بايد حول همان هدف سؤال طرح كنيم. مثلاً محور يك: آيا در دورههاي آموزشي ضمن خدمت آموزش و پرورش شركت كردهايد؟ چه دورههايي؟ آيا در مؤسسات خصوصي آموزش رايانه ثبت نام داشتهايد؟ چه دورههايي؟ تا چه مرحلهاي از آموزش؟ و به همين ترتيب. يعني مراحل رسيدن به پرسشنامه چنين به نظر ميرسد: 1. تجزيه هدف اصلي به هدفهاي خُرد. 2. در نظر گرفتن يك محور براي هر كدام از هدفهاي خُرد. 3. بيان انتظار از هر محور در دو سه خط. 4. يافتن پرسشهايي كه بتواند انتظار را تأمين كند براي هر محور. 5. سادهسازي پرسشها براي راحتي پاسخ. 6. دستهبندي و مخلوط كردن تمام پرسشها و تغيير ترتيب براي تسهيل پاسخ. 7. صفحهبندي پرسشنامه. ياعلي
....: سلام وقتتون بخير
من در حال ساخت پرسشنامه اي هستم با موضوع سوادنرم افزاري، امكانش هست چندتا پرسش براي من طراحي كنيد و من رو همراهي بفرماييد
هدفم نرم افزارهاي توليد محتوا هست و جامعه معلم ها و اساتيد هستش
سهشنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۹ عصر
پاسخ: سلام. اگر بتوانم در خدمت هستم. توضيح بيشتري ميفرماييد؟ شايد پرسشهايي به نظرم برسد كه عرض كنم.