به نام خدا

در پارسي‌بلاگنسبت عقل و دين ۴۴

دوشنبه ۶ مهر ۱۳۹۴ - ۵:۰۰ صبح

به نظر مي رسد شما در اينجا تعصب به خرج مي دهيد.
خودتان فرموديد:
اجازه دهيد ابتدا يك نكته‌اي را عرض نمايم
پرسش‌هاي فلسفي
معمولاً نيازمند تفكّر هستند
بيش از آن‌كه محتاج تحقيق و بررسي و پژوهش باشند
اگر نظريات سه مكتب را در باب «علم حضوري» و «علم انسان به ذات خود» پذيرفته ايد آيا ديگر دليلي دارد كه بخواهيد آن را نپذيريد.
اگر در باب «وحدت و كثرت» و « اختيار» در اين مكاتب نارسايي يافتيد آنجا كه زباني گويا دارند را هم بايد به ديد آن وجه ببينيد؟
البته جانب انصاف را نگهداشته ايد اما عرضم پيرامون مساله ي «علم انسان به ذاتش» توسط «علم حضوري» مي باشد كه به نظر مي آيد تعصب خاصي نسبت به استاد حسيني (ره) داريد كه مانع از پذيرش اين مطلب مي شود.
در هر صورت اگر بنده جوابم در اين زمينه(علم حضوري نسبت به ذات) يافته باشم را با كمك و مساعدت و زحمات شما بوده است.

تعصب روي انسان‌ها و افراد
روي حتي انديشه‌ها و نظريات
تعصب روي هر چه كه غير خدا باشد
قطعاً بدترين گرفتاري بشر و مايه انحراف و نابودي
گمراهي و ضلالت است

فرمايش شما بعيد نيست صحيح باشد
و حقير تلاش مي‌كند دچار تعصب نباشد
و مطلبي را تا براي خودش هضم و حل نشده
نپذيرد

اما دليل اين‌كه آن‌طور عرض كردم
زيرا با چند گزاره مواجه هستم:

1. اين‌كه يك فلسفه بايد يك و تنها يك مبنا داشته باشد
اگر با مكتبي فلسفي برخورد كنم
كه در جايي وجود را اصيل مي‌داند
و هنگامي كه در جايي از مباحثش دچار كاستي شد به اصالت ماهيت پناه ببرد
نمي‌توانم آن را يك مبناي صحيح فلسفي تلقي نمايم

2. فلسفه بايد بتواند پاسخ اساسي‌ترين سؤالات بشر را بدهد
وحدت و كثرتي كه در جهان مي‌بينيم را توضيح دهد
تفسيري قابل قبول از زمان و مكان داشته باشد
و ربط آگاهي‌هاي بشر با اختيار او را بيان كند
هر مكتب فلسفي كه قادر به پاسخگويي به يكي از اين پرسش‌ها نباشد
يا پاسخي بدهد كه عقلاً قابل قبول نباشد
با آن به مشكل برمي‌خورم

علت اين‌كه مبناي فلسفي استاد حسيني (ره) را پذيرفتم
پاسخ‌هاي هماهنگ و يكپارچه‌اي بود كه مي‌توانست به اين مسائل فلسفي بدهد
اما اميدوارم اگر اشتباهي در اين فهمم داشته‌ام
برطرف گردد
از تذكر و نظر لطف شما نيز سپاسگزارم

اما عرض من در كل اين بود كه حال كه در موضوع «علم انسان به ذات خود» توسط «علم حضوري» توسط اين سه مكتب جواب قانع كننده داده شده است حداقل پذيرفتن اين مطلب، منطقي به نظر مي رسد البته در اين موضوع و در اين مساله اما شايد در نگاه كلي حق با شما باشد و همين باشد كه شما فرموده ايد البته به نظر حقير اگر در نگاهي موشكافانه به فرمايشات مرحوم حسيني الهاشمي(ره) نگريسته شود مطالبي هم كه به مانند اين سه مكتب جاي ترديد داشته باشد حتما به چشم مي خورد و شما كه فلسفه خوانده ايد بهتر مي دانيد كه غير از قرآن هيچ ايسم و مكتبي كامل نيست و نمي تواند جوابگوي همه ي سوالات و پرسش ها و مطالب باشد كه مورد انتظار شماست.

قطعاً هيچ مكتب فلسفي كامل نيست
و نمي‌تواند باشد
زيرا انسان رشد دارد
و فردايش قطعاً از امروز بيشتر مي‌فهمد
پس هر آن‌چه كه امروز بگويد
كامل نيست و نقص دارد
درست همين نكته است كه ايجاب مي‌نمايد هميشه نسبت به مكاتب فلسفي قديمي
با ترديد نگاه كنيم و تلاش نماييم آن‌ها را ارتقاء بخشيم

ولي با فرمايش شما موافق هستم كه اين مسأله حل شده است
هر انساني علم دارد به وجود خودش
و مي‌داند كه «هست»
بدون ترديد
و هدف ما از نقد شبهه مغز در خمره هم همين بود
كه نشان دهيم
اين شبهه نمي‌تواند علم انسان به خودش را نفي كند
به شك تبديل نمايد

[ادامه دارد...]


مطلب بعدي: نسبت عقل و دين ۴۵ مطلب قبلي: نسبت عقل و دين ۴۳

نظرات

sahar: سلام خيلي خيلي خوشحال ميشم به منم سر بزنين جدي ميگماسه‌شنبه ۷ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۲ صبح
پاسخ: جدّي جدّي داريد دروغ مي‌گوييد و اين خيلي بد است كه يك انسان براي تبليغ محصول خودش «دروغ» بگويد. با اين كار بي‌اعتمادي پديد مي‌آورد و بي‌اعتمادي مانع توانمند شدن در بازار است! مي‌دانم پاسخ مرا نخواهيد خواند، زيرا پيام شما به صورت انبوه (اسپم) ارسال شده است. ولي از دو نكته گلايه مي‌كنم؛ نخست همين دروغ گفتن، ديگري استفاده از اسم دختران و زنان ايراني. اين واقعاً توطئه پليدي‌ست و من آن را تحقير انسانيت تلقّي مي‌كنم. وقتي نامي زنانه گذاشته‌اي براي تبليغ شركت خود، هم زن‌ها را تحقير كرده‌اي، كه به كاري نمي‌آيند جز فراخواني مردان براي سود بيشتر شركت‌ها و هم البته كه مردها را تحقير كردي، كه ببينيد شما چقدر احمق هستيد كه تا نام يك زن نوشتم، اسير شديد و بي‌تعقّل، هر چه خواستم انجام داديد و وقت و كليك خود را حرام سايت شركت من كرديد! خداوند از شما نگذرد كه اين‌طور به بشريّت بي‌احترامي مي‌نماييد. وقتي اين رفتارهاي امثال شما دنياپرستان را مي‌بينم حالم بد مي‌شود. بنابراين هيچوقت روي چنين لينك‌هايي كليك نمي‌كنم. خدا به داد ما برسد و در عقاب تر و خشك تعجيل نفرمايد. آمين!
بازگشتنسخه محلّي از نوشته‌هاي وبلاگ شايد سخن حق سال نشر18نوشته‌هاي وبلاگ بر اساس سال برچسب‌ها35نوشته‌هاي وبلاگ بر اساس برچسب بيشترين نظر34نوشته‌هاي وبلاگ با بيشترين تعداد نظر مجموعه‌نوشته‌ها27پست‌هاي دنباله‌دار وبلاگ
صفحه اصليبازگشت به صفحه نخست سايت نوشته‌ها986طرح‌ها، برنامه‌ها و نوشته‌ها مكان‌ها75براي چه جاهايي نوشتم زمان‌ها30همه سال‌هايي كه نوشتم جستجودستيابي به نوشته‌ها از طريق جستجو وبلاگ1366با استفاده از سامانه پارسي‌بلاگ نماها2چند فيلم كوتاه از فعاليت‌ها آواها10تعدادي فايل صوتي براي شنيدن سايت‌ها23معرفي سايت‌هاي طراحي شده نرم‌افزارها36سورس نرم‌افزارهاي خودم معرفي6معرفي طراح سايت و آثار و سوابق كاري او فونت‌هاي فارسي60تعدادي قلم فارسي كه معمولاً در نوشته‌هايم استفاده شده است بايگاني وبلاگ1354نسخه محلّي از نوشته‌هاي وبلاگ خاندان موشّحبا استفاده از سامانه شجره‌ساز خاندان حضرت زادبا استفاده از سامانه شجره‌ساز فروشگاهدسترسی به غرفه محصولات فرهنگی
با اسكن باركد صفحه را باز كنيد
تماس پيامك ايميل ذخيره
®Movashah ©2018 - I.R.IRAN