3.‏ موج سوم؛ حکم حکومتي رهبر معظم انقلاب مدظله‏العالي در مورد قمه زني و حمايت مراجع عظام و علما از آن

 

پس از گسترش غير عادي تظاهر به قمه زني پس از رحلت حضرت امام خميني+ و ايجاد زمينة بهره‏برداري خبرگزاري‏ها و پايگاههاي

اطلاع‏رساني معاند از اين صحنه‏ها براي ضربه‏زدن به اساس تشيع، رهبر معظم انقلاب در بياناتي که در آستانة محرم‏الحرام در جمع روحانيون

استان کهکيلويه و بويراحمد فرمودند، بر لزوم هرچه باشکوهتر برگزار شدن عزاي حسيني تأکيد و انحرافي بودن جريان قمه‏زني در عزاي

حسيني را تبيين فرمودند و خواستار زدودن اين حرکات وهن‏آميز از ساحت قدسي عزاي حسيني شدند.‏

پس از انتشار اين بيانات و صدور حکم حرمت قمه زني از سوي ايشان، جمعي از مراجع و شخصيت‏هاي فقهي حوزه

علميه، با صدور فتاواي جديد و برخي نيز با تصريح به لازم الإتباع بودن حکم رهبر معظم انقلاب، به عدم جواز

اين عمل فتوا دادند.‏ نکته قابل توجه اينکه، برخي از اين بزرگان بر خلاف فتواي پيشين خود - که قمه زني را

با هدف برگزاري هر چه باشکوه‏تر عزاي حسيني جايز دانسته بودند- فتوا دادند.‏

شيخ الفقهاء و المجتهدين، حضرت آيت‏الله العظمي اراکي& که پس از رحلت آيت‏الله العظمي گلپايگاني به عنوان مرجع عامّ جهان تشيع شناخته

مي‏شدند، عليرغم فتواي پيشين خود مبني بر جواز اين‏گونه رفتارها به‏عنوان مصاديق عزاداري حسيني، با صدور فتوايي جديد، دستور ولي امر مسلمين

مبني بر جلوگيري از اعمال خرافي درعزاداري محرم را لازم‏ّالاطاعه اعلام نمودند.‏

حضرت آيت‏الله العظمي فاضل لنکراني نيز برخلاف فتواي اولية خود - که در آن به جواز قمه‏زني؛ البته در خفا و مشروط

به قابل سوء‏استفاده نبودن توسط رسانه‏هاي استکباري، فتوا داده بودند- فتوايي جديد صادر و در آن تصريح فرمودند:‏

با توجه به گرايشي كه نسبت به اسلام و تشيّع بعد از پيروزي انقلاب اسلامي ايران در اكثر نقاط جهان پيدا شده،

و ايران اسلامي به عنوان امّ‏القراي جهان اسلام شناخته مي شود، و اعمال و رفتار ملت ايران به عنوان الگو و بيانگر

اسلام مطرح است، لازم است در رابطه با مسايل سوگواري و عزاداري سالار شهيدان حضرت ابي عبدالله الحسين× به گونه‏اي عمل شود

كه موجب گرايش بيشتر و علاقمندي شديدتر به آن حضرت و هدف مقدّس وي گردد.‏ پيداست در اين شرايط، مسألة قمه‏زدن نه

تنها چنين نقشي ندارد، بلكه به علّت عدم قابليت پذيرش و نداشتن هيچگونه توجيه قابل فهم مخالفين، نتيجة سوء بر آن مترتّب

خواهد شد.‏ لذا لازم است شيعيان علاقمند به مكتب امام حسين× از آن خودداري كنند.‏

اين موج حمايتي از سوي علما و مراجع عظام تقليد و دلايل محکم ارائه شده براي موهن و غيرمشروع بودن اين

رفتارها، حمايت مجامع حقيقت طلب ديگر کشورهاي اسلامي را نيز به دنبال داشت.‏

ابراهيم الحيدري، جامعه‏شناس عراقي، در کتاب تراجيديا کربلاء دراين باره مي‏نويسد:‏

فتواي آيت الله خامنه‏اي با عکس‏العمل‏هاي متفاوتي در جهان اسلام مواجه شد؛ از يک سو بسياري از علما و مصلحان و مؤسسات

اسلامي به حمايت از اين اقدام شجاعانه برخاسته و آن را تلاشي آگاهانه براي حفاظت از اصالت و خلوص اسلام شمردند؛ چراکه

اين فتوا بيانگر عزمي والا براي پاکسازي نهادهاي مذهبي از بدعت‏ها و گمراهي‏ها و مظاهر انحراف بود که از دوران عقب‏ماندگي و

رکود مسلمانان بر جاي مانده بود.‏ از سوي ديگر، احساسات و عواطف برخي عوام بر ضدّ آقاي خامنه‏اي به هيجان آمده و

ايشان را مورد توهين و ناسزا قرار داده و متّهم به کفر و خروج از اسلام کردند.‏

البته مقاومت عوام در تغيير رسوم خود، طبيعي و در گذشته هم سابقه‏دار بوده است.‏ براي مثال، شنيدن ماجراي تلاش حضرت آيت

الله العظمي بروجردي در جلوگيري از سنت هاي غلط در عزاداري هيئات مذهبي قم، از زبان مورخ بنامِ معاصر، حجت الاسلام رسول

جعفريان خالي از لطف نيست:‏

حضرت مستطاب آيت الله العظمي آقاي بروجردي(مد ظله العالي) که رهبري شيعيان جهان را به عهده گرفته و داراي رياست عامه مي

باشند و حوزه علميه قم نيز با رهبري حضرت معظم له اداره مي شود، از جريانات نامطلوب بعضي از موکب‏هاي عزا اظهار

انزجار فرموده و مخالفت خود را با اعمالي که مناسب با جهان تشيع نبوده و مخصوصاً شايسته يک شهر مقدس نمي باشد،

ابراز نموده اند؛ ولي متأسفانه بعضي از گردانندگان دستجات عزا گفته اند ما دوازده ماه سال را در تمام امور به حضرت

آيت الله مراجعه نموده و از ايشان تقليد مي کنيم ولي دهه عاشورا را درعزاداري از معظم له تقليد نخواهيم کرد؛ بلکه

از آنچه که خود ما تشخيص مي دهيم، پيروي خواهيم کرد!‏

اينجاست که درد و رنج پنهاني عالمان دلسوز و فقهاي دين‏شناسي چون آيت الله العظمي حکيم+ برايمان روشن‏تر مي‏شود که فرمودند:‏«إنّ قضية

التطبير هي غصّةٌ في حلقومنا»؛ قضية قمه‏زني چون خاري در گلوي ماست!‏