الف- فتاوي مراجع تقليد   آيت الله العظمي شيخ جواد تبريزي+ در اين مسئله، به ارائة سه فتوا از ايشان مي پردازيم که از کنار هم قرار گرفتن آنها، نظر فقهي معظم له، کاملاً موضوع را روشن مي‏گردد:‏ مجالس عزاداري براي تعظيم شعائر اسلامي است و بايد به صورتي واقع شود که تعظيم معصومين^ بالاخص ابي عبد الله الحسين × و اظهار جزع و حزن و شيون بر مصائب وارده باشد.‏ عزاداري براي ائمه^ و سيد الشهداء × اگر عنوان جزع صدق کند مستحب است و اگر از عنوان جزع خارج شود استحباب ندارد.‏ ترجمة فتوا:‏ داخل کردن قمه زني در قضية جزع بر سيدالشهداء× و اهل بيت و اصحاب ايشان(سلام الله عليهم اجمعين) محرز نيست.‏ پس سزاوار است مؤمنين، به کارهايي اقدام کنند که دخول آن در جزع، محرز است؛ مانند گريه کردن و لطمه زدن بر سينه‏[سينه زني] و اقامة دسته‏هاي عزاداري و ظاهر شدن در اماکن عمومي؛ به قدر توان عزاداران.‏ خداوند شما را در راه خدمت به اهل بيت^ توفيق دهد و خداوند جزاي خير، در دنيا و آخرت به شما عطا فرمايد؛ وخداوند توفيق‏دهنده است.‏                 حضرت آيت الله العظمي صالحي مازندراني+ باسمه العليم.‏ از منابع فقه چه لبّيه و چه لفظيّه بالخصوص او بالاطلاق او العموم جواز و اباحة قمه‏زني فضلا از رجحان آن در مراسم عزاداري سالار شهيدان امام حسين× مستفاد نمي‏گردد، بلكه مقتضاي ادلّه و عناوين ثانويّه، حرمت و عدم جواز است.‏ لذا اجتناب از آن واجب و لازم است.‏ برادران ايماني مي‏دانند كه قمه را بايد بر فرق قمه‏كشان خائن و قداره بندان جاني زد.‏ محرم الحرام 1415 - خرداد 1373